Beste leden,
Hierbij weer bestuursnieuws voor belangrijke verenigingszaken. Blijf op de hoogte van wat er gaande is binnen VTV Blijdorp. Dank voor je betrokkenheid!
Additionele nota komt niet dit jaar – hou rekening met een extra hoge jaarnota in 2025!
Tuin 12 wordt (vooralsnog) aangekocht door de vereniging
Klusdag zaterdag 7 september in teken van parkeeroplossingen
Status huurcontract & gemeente & SViN
Vereffening SViN wordt een soap
Foutje geslopen in gewijzigde statuten: correctie wordt zonder ALV-instemming doorgevoerd
Jore vertrekt volgend jaar als secretaris – wij zoeken een nieuwe secretaris
Birgit herkiesbaar als vice-voorzitter
Ronde Tafel over speerpunten nabije toekomst VTV Blijdorp – zaterdag 19 oktober
Ronde Tafel over groentaxatie en Ronde Tafel over implicaties volkstuinvisie & nieuwe (Kwaliteits) eisen – 29 september
Spullen voor hergebruik aanbieden op je eigen tuin of via publicatiebord of Facebook
Tuinen die veel ‘slecht’ scoren in tuinkeuring ontvangen uitnodiging voor gesprek
Kapotte handkarren a.u.b. niet gebruiken en even melden
Dubbelasser – wie weet hoe het zit?
Zaterdag 24 augustus tussen 8 en 9 uur
bij Chris Natuurlijk op Radio Rijnmond
een item over VTV Blijdorp met interviews.
Additionele nota komt niet dit jaar – hou rekening met een extra hoge jaarnota in 2025!
In april hebben wij gemeld dat er een een additionele nota voor 2024 komt van ca. 90 euro (een tuin is ca. 300 m2 x 0,30 euro). De gemeente had eind vorig jaar nagelaten te melden dat er een huurverhoging zou zijn voor 2024, dus wij hebben op de jaarnota alleen de indexering toegepast. Maar het tarief van 2023 werd met 30 cent verhoogd in 2024. Dat moet dus nog in rekening gebracht worden. Dat wilden wij doen zodra het huurcontract getekend is en wij de definitieve huurfactuur van de gemeente hebben, maar zover is het nog steeds niet (zie hierna).
Daarom hebben wij besloten de boekhouding-vrijwilliger veel extra werk te besparen en de additionele kosten in rekening te brengen op de jaarnota van 2025. Hou daar rekening mee! Ook in 2025 zal het tarief weer 30 cent + indexering per m2 omhoog gaan. Dat gaat door tot en met 2027 als wij (volgens de gemeente) op ‘kostendekkende huur’ zitten.
Dus voor 2025 zal de huur op de jaarnota ca. 180 euro hoger uitvallen dan afgelopen jaar. Wij kunnen geen gespreide betaling aanbieden, dus indien nodig, hou hiermee nu al rekening.
Tuin 12 wordt (vooralsnog) aangekocht door de vereniging
Jan en Bep van tuin 12 vertrekken. Het bestuur heeft (na overleg met leden van de Groencommissie en de Technische Commissie) besloten om tuin 12 aan te kopen voor de vereniging.
1. Doel is om deze tuin om te vormen tot een tuin die ingezet kan worden voor ‘inclusief en intensief’ zoals dat in de volkstuinvisie door de gemeente gesteld wordt. Er zijn al wat ideeën voor initiatieven en fondsen, maar kom vooral langs in het spreekuur als je een goede suggestie hebt en/of als je hiervoor ‘projectleider’ wilt worden. In de najaars ALV zullen wij de plannen presenteren. Tuin 12 ligt naast het verenigingsgebouw en is daardoor een ideale plek voor initiatieven én toezicht.
2. Het bedrag voor het aankopen van deze tuin valt buiten de bevoegdheid van het bestuur. Wij zullen dit dus in de najaars ALV voorleggen ter goedkeuring. Er is echter haast bij deze aankoop, omdat de vertrekkende tuinder het fysiek niet meer aankan. Er kan niet gewacht worden tot de ALV van half november. Mochten de leden niet instemmen met deze beslissing, dan zal de tuin alsnog verkocht worden aan een aspirantlid. Dan hebben wij ca. 2,5 maand huurverlies, in totaal ca. 150 euro. De tuin is volgens de gebruikelijke procedure getaxeerd.
Klusdag zaterdag 7 september in teken van parkeeroplossingen
Het parkeren op het voorplein blijft een terugkerende uitdaging. We maken het nu glashelder en simpel: in het seizoen is parkeren alleen toegestaan met ontheffing van het bestuur achter je voorruit. Alle andere plekken zijn voor laden en lossen mét parkeerkaart en max een half uur.
Daarom zullen wij de komende klusdag daar met z’n allen aan werken. De lijst met taken komt binnenkort op de site. In ieder geval willen wij een picknicktafel op de vlonder, zodat de vlonder ook echt gebruikt kan worden. De toegang tot de vlonder wordt zodanig ingericht dat er geen auto meer voor kan parkeren. Ook wordt het hek voor het milieupark vrijgehouden van parkeren, zodat vrachtauto’s altijd kunnen keren. De P-borden in de struiken worden naar voren gehaald. De 12 parkeervakken voor degenen met toestemming omdat ze slecht ter been zijn worden duidelijk gemarkeerd. En dan blijven er nog een paar parkeerplaatsen over die alleen voor laden en lossen gebruikt mogen worden met een parkeerkaart.
Na afloop van de klusdag drinken wij gezamenlijk nog wat en heeft Joke wat lekkers voor iedereen.
Status huurcontract & gemeente & SViN
Begin juli heeft Vastgoed een informatiebijeenkomst gegeven aan het bestuur van VTV Blijdorp en een vijftal andere besturen van omliggende verenigingen. Toen hebben wij ook het huurcontract met alle bijlagen en overige stukken ontvangen.
Wij willen graag een 10-jarige huurovereenkomst – als wij kijken naar de voorwaarden kunnen wij dat ook meteen krijgen – maar het is nog even werk om alle stukken bij elkaar te verzamelen. Daarmee zijn wij nu bezig.
Tegelijkertijd is de vereffening van de SViN ook nog niet rond en beweegt de gemeente daarin niet. Als alle verenigingen al wel de nieuwe huurovereenkomst tekenen, verliezen wij ook onze positie t.o.v. de SViN en de gemeente. Dus daar wachten wij nog even mee. Het is nu dus meer een strategisch spel tussen gemeente, SViN en VTV’s middels het Platform, en daarin bewegen wij nu mee. Dat is dus ook de reden dat er nog geen huurovereenkomst en nog geen huurfactuur is. To be continued.
Vereffening SViN wordt een soap
De vereffening van de SViN verdient wat ons betreft geen schoonheidsprijs. Het gaat bijzonder traag, na een bericht in januari hebben wij zes maanden niets meer gehoord tot 2,5 week geleden. En de gemeente houdt de poot stijf wat betreft de claim van 700.000 euro voor herstel van schade na de storm van februari 2022. VVVT Elftplaat is een gerechtelijke procedure begonnen, omdat zij ontevreden zijn over hoe de vereffenaar handelt.
De verenigingen en de gemeente hebben begin augustus van de vereffenaar een voorstel gekregen tot schikking waarbij het resterende bedrag (was 1,3 miljoen) verdeeld wordt. Wij schrokken echter enorm van het bedrag dat hij zichzelf uitkeert tot op heden (103.000 euro voor naar eigen zeggen 650 uur werk – 8 uur per week) en de kosten van de advocaat die hij ingeschakeld heeft, 82.500 euro voor 200 uur. Zo wordt het wel zaak om snel tot een schikking te komen, want de pot gaat steeds verder leeg. De jurist van Elftplaat zit er bovenop en ook het Platform houdt vinger aan de pols. Eveneens to be continued.
Foutje geslopen in gewijzigde statuten: correctie wordt zonder ALV-instemming doorgevoerd
Op 29 juni heeft de ALV ingestemd met de nieuwe statuten. Deze zijn voortgekomen uit de modelstatuten die wij van de gemeente ontvangen hebben, in combinatie met onze eigen statuten. In de modelstatuten stonden enkele rode passages die verplicht zijn volgens de gemeente.
In de definitie Partner (ook rood) heeft de gemeente alsnog ‘volwassen kind’ toegevoegd nadat het Platform hen daarop attent gemaakt heeft. VTV Blijdorp heeft in het Huishoudelijk Reglement al jaren ‘volwassen kind’ staan, dus feitelijk verandert er voor ons niets. Wij zullen bij het voorleggen van de nieuwe statuten aan de notaris deze definitie aanpassen met ‘volwassen kind’ – ook al heeft letterlijk gezien de ALV daarmee niet ingestemd. Wij gaan er vanuit dat iedereen akkoord is, omdat het omissie betrof die nu hersteld is.
Jore vertrekt volgend jaar als secretaris – wij zoeken een nieuwe secretaris
Druk bezig met een nieuwe uitdaging in Brabant, het beheren van een voedselbos, heeft Jore gemerkt dat dit niet zo goed te combineren is met ook nog een bestuurstaak. Daarom geeft zij in april 2025 na twee jaar graag het stokje over aan een nieuwe secretaris. Kom naar het spreekuur als je voelt dat het nu voor jou tijd is om een bestuurstaak op je te nemen.
Birgit herkiesbaar als vice-voorzitter
Birgit: “Na het bedanken in de laatste ALV van de leden die hier jaar-in jaar-uit wekelijks klaarstaan voor de vereniging, dacht ik ‘hoe kan ik nu een waardevolle bijdrage leveren in de toekomst?’. Ik herinnerde me dat ik nu twee bestuursperioden heb gehad in ’tropenjaren’. Eerst met de herinrichting van het voorterrein toen er tuinen verdwenen en de nieuwe gebouwen er moesten komen. Ook toen was het enorm druk met overleg, geregel, draagvlak organiseren etc. En deze laatste vier jaar waren eveneens intensief. Nu het tij keert, leden zich weer meer betrokken voelen, de stemming beter is, wij na de coronajaren ons weer herinneren wat verenigingsleven inhoudt, merk ik dat het minder intensief aan het worden is. Dus qua werk hoop ik dat het de komende tijd een stuk rustiger is en een stukje ego in mij wil ook wel genieten van het resultaat van de afgelopen vier jaar. Daarom heb ik besloten nog een termijn eraan vast te plakken. Als de leden daarmee akkoord gaan. Er zit wel een voorwaarde aan, zie hierna ;-)”
Ronde Tafel over speerpunten nabije toekomst VTV Blijdorp – zaterdag 19 oktober
Toen Anne Karin en Birgit aantraden als voorzitter/vice-voorzitter, kwamen zij met een plan voor vergroting van draagvlak binnen de vereniging. De afgelopen jaren is daaraan hard gewerkt, naast nog andere onverwachte zaken die langs kwamen.
Nu zowel Anne Karin als Birgit zich herkiesbaar stellen, willen zij, samen met de andere bestuursleden, graag met leden overleggen wat de speerpunten voor VTV Blijdorp worden voor de komende drie jaar. Want het werkt om een doel te hebben. Wat gaat goed, wat kan beter? En hoe dan? En help je dan ook mee deze verandering vorm te geven? Op zaterdagmiddag 19 oktober hebben wij daarover een Ronde Tafel gesprek. Zet het alvast in je agenda.
Ronde Tafel over groentaxatie en Ronde Tafel over implicaties volkstuinvisie & nieuwe (Kwaliteits) eisen 29 september
Op zondag 29 september worden twee Ronde Tafels georganiseerd. ’s Morgens over de nieuwe groentaxatie die wij op 1 januari 2025 willen invoeren na instemming van de ALV in november. Tijdens deze Ronde Tafel leggen wij het nieuwe systeem uit en kunnen wij in gesprek over de consequenties. De details worden momenteel voorbereid en komen binnen twee weken via de mail.
In de middag hebben wij een Ronde Tafel over de implicaties van de volkstuinvisie en de nieuwe kwaliteitseisen van de gemeente voor VTV Blijdorp. Hoe geven wij vorm aan intensief en inclusief? De nieuwe overeenkomst vereist o.a. handhaving op dubbele heggen en uitvoering van de functie die we hebben als semi-publiek park. Hoe gaan wij om met de eisen zoals ‘geen dubbele heggen’, ‘maximaal 15% verharding in een tuin – exclusief het pad naar het tuinhuis’ etc. Ook hiervoor sturen wij binnen twee weken meer info via de mail.
Spullen voor hergebruik aanbieden op je eigen tuin of via publicatiebord of Facebook
Natuurlijk zijn wij een voorstander van hergebruik. Maar bied het a.u.b. aan op je eigen tuin, achter je heg. Zet het niet elders op het park, met het idee dat een ander het daar wel gebruikt of ophaalt. Je kunt ook een briefje op het publicatiebord hangen of een melding in de besloten Facebookgroep (die niet door het bestuur beheerd wordt). De enige uitzondering is het boekenkastje voor romans (geen andere boeken) op het kantineplein.
Een plasic glijbaan was achtergelaten in de speeltuin. Aardig natuurlijk voor kinderen.
Maar onze realiteit is dat speeltoestellen in de speeltuin een certificaat moeten hebben en jaarlijks door een bureau gekeurd. Wij moeten tevens een logboek bijhouden van het onderhoud dat wij aan de speeltuin doen.
Dus laat geen speelspullen achter in de speeltuin a.u.b.
Tuinen die veel ‘slecht’ scoren in tuinkeuring ontvangen uitnodiging voor gesprek
Als duidelijk is dat het onderhoud aan je tuin echt onder de maat is – dat kun je zien in de tuinkeuring – dan krijg je binnenkort een uitnodiging voor een gesprek in de bestuurskamer. Uiteraard zijn smaken verschillend, maar iedereen kan zien of er wel of niet getuinierd wordt op een tuin. Als het lijkt alsof er nauwelijks wat gebeurt, gaan wij het gesprek met je aan.
Kapotte handkarren a.u.b. niet gebruiken en even melden
Verzoek: als een handkar kapot is, wil je hem dan niet gebruiken, maar even melden of er een briefje op hangen? Wij hebben nu voor de blauwe handkarren andere wielen besteld, omdat de banden steeds lek gereden werden en leden er dan toch mee bleven rijden. Dank aan Rien die alsmaar banden herstelt en nu de vier nieuwe wielen gemonteerd heeft!
Dubbelasser – wie weet hoe het zit?
Een vraag aan leden die hier al langer zitten: De dubbelasser is te slecht om nog op te knappen, dus die willen wij afvoeren. Daarvoor hebben wij al een doel. Maar wij hebben het kentekenbewijs nodig. En dat is niet te vinden. Volgens de RDW staat het kenteken ook niet op naam van VTV Blijdorp – er staat niets op naam van de vereniging – en de RDW kan i.v.m. AVG wetgeving niet zeggen op wiens naam de aanhanger dan wel staat. Is er iemand die meer weet?
Het was weer een hoop informatie, dus dank dat je onderaan deze bestuursnieuws bent beland. Wij wensen iedereen hele fijne zomerse dagen volgende week!
Vriendelijke groet,
Bestuur VTV Blijdorp
Anne Karin, Joke, Jore, Ton, Birgit